05 June, 2008

Hatha Joga

Być może spotkałeś się już z tą nazwą. Może cię zaintrygowała, może zaskoczyła lub przeszedłeś obok niej obojętnie. Ja z jogą spotkałem się jeszcze w latach osiemdziesiątych, kiedy funkcjonowała pod zakamuflowaną nazwą "ćwiczeń relaksacyjno - koncentracyjnych".

Na szczęście teraz możemy cieszyć się pełnym dostępem do tej nauki i filozofii zarówno pod względem teoretycznym, jak i praktycznym.

Ja zawsze byłem praktykiem, więc wybacz mi proszę, drogi czytelniku, jeśli poniższe informacje nie będą dla Ciebie w pełni satysfakcjonujące, ale, jak mawiał jeden z mistrzów jogi Swami Sivananda, "uncja praktyki jest cenniejsza od tony teorii".

Joga to nauka sprzed 5 tysięcy lat. Jest swego rodzaju prezentem od starożytnych joginów dla współczesnego człowieka "bombardowanego" cywilizacją.

Naukę jogi usestymatyzował w Jogasutrach Patajali w III w p.n.e. w tzw. 8-miostopniową ścieżkę Patanjalego.

- jamy i nijamy - nakazy i zakazy moralne

- asany - postawy jogi

- pranajama - ćwiczenia oddechowe

- pratyahara - kontrola zmysłów

- dharana - koncentracja na wybranym obiekcie

- dhyana – kontemplacja

- samadhi – oświecenie

Moją nauczycielką jest Swami Saradananda bezpośrednia spadkobierczyni nauki Swami Sivanandy, która odwiedzi nas znowu za kilka dni w czerwcu.

Pozdrawiam i do zobaczenia
Maciej Siudyła

No comments: